NOVÝ TERMÍN: MENTORING

Učitelské noviny

V poslední době začal do diskuzí o zvyšování kvality učitelovy práce vstupovat nový pojem – mentoring. A okamžitě se objevily dohady. Je to další cizí slovo, které pojmenovává to, co už dávno známe (a děláme), nebo jde skutečně o novum? Zjednodušeně řečeno: od každého trochu. O bližší informace jsme požádali MICHAELU PÍŠOVOU z Univerzity Pardubice, která se problematice mentoringu věnuje.

http://ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=1904

MENTOR NEPOUČUJE, ALE PODPORUJE

Olga Pohl

O tom, jak vypadá mentoring v praxi a v čem je učitelům užitečný, hovoří Saša Dobrovolná, která je spoluzakladatelkou České asociace mentoringu ve vzdělávání. Zmiňuje také ohlasy učitelů z praxe, kteří na mentoringu nejvíce oceňují možnost učit se to, co opravdu potřebují pro svoji práci. ČAMV prezentovala přínosy i limity mentoringu také na letošní konferenci Úspěch pro každého žáka. Prezentaci najdete ZDE, záznam konference ZDE.

MENTORING JAKO FORMA KOLEGIÁLNÍ PODPORY A STRATEGIE DOBRÉ ŠKOLY

Bohumíra Lazarová

Text je věnován pojmu a procesu mentoringu ve školním prostředí. Mentoring jako jedna z forem kolegiální podpory zejména začínajícím učitelům je v některých zahraničních školských systémech poznáván a rozvíjen po teoretické i praktické stránce již téměř po třicet let, v českém školství jsou k dispozici zatím jen dílčí reflektované zkušenosti. Nabízíme vysvětlení obsahu pojmu mentoring a vybraných souvisejících pojmů, uvádíme cíle a význam zmíněného procesu a nabízíme také přehled některých forem mentorské podpory. Věnujeme pozornost požadavkům na mentora, jeho hlavním činnostem a přípravě. V závěrečné části pak zvažujeme podmínky a možnosti rozvoje této formy kolegiální pomoci v českém školství.

https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/12/P_2010_3_4_06_Mentoring_59_69.pdf